Rotterdamse Rugby Club
19mei/17Off

Hoe voorkom je blessures tijdens het spelen van Rugby

Onderstaand artikel over het voorkomen van specifieke rugby blessures ontvingen wij van Fysio Rotterdam, waarvoor dank.

Rugby is een contactsport bij uitstek. Nu gebeurt het zelden dat er tijdens het spel opzettelijk kwetsuren bij medespelers worden aangebracht, maar ondanks dat zullen contacttrauma’s toch regelmatig plaatsvinden. Daarnaast zijn de schouders, de handen, de knieën en de enkels kwetsbare plekken tijdens het beoefenen van rugby. Door het nemen van een aantal maatregelen, kunnen blessures voor een groot gedeelte worden voorkomen.

Schouderblessure

Letsels aan de schouder komen regelmatig voor bij rugby. De kans op deze blessure is het grootst tijdens een tackle. De speler wordt dan door een of meerdere tegenstanders in volle vaart tegen de grond geduwd. Hierdoor kan de schouder uit de kom raken. Ook een verstuiking of ontwrichting kan het gevolg van een tackle zijn.

Een goede valtechniek is zeer essentieel om schouderblessures te voorkomen. Ook kan een goede warming-up zeker bijdragen aan een kleinere kans op blessures aan het schoudergewricht. Is de schouder daadwerkelijk uit de kom, dan dient deze zo snel mogelijk gezet te worden.

Enkelblessure

Een acute blessure aan de enkel ontstaat in de meeste gevallen door een landing op de buitenkant van de voet. De oorzaak hiervan is dat er een balansverstoring optreedt tijdens het spel. Dit kan doordat een speler bijvoorbeeld landt op de voet van een medespeler. Als gevolg van het verrekken van het enkelweefsel, treedt er pijn, zwelling en verkleuring op.
 
Het dragen van een enkelbrace of tape is zeer effectief in het voorkomen van een enkelblessure.

Een goede oefening om je stabiliteit te vergroten is:
- Ga op 1 been staan met je armen recht voor je uit.
- Balanceer nu op je ene been en steek je andere been naar voren.
- Buk zo ver mogelijk naar beneden, terwijl je been niet op de grond komt.
- Je rug blijft hierbij recht. 
- Nu kom je weer terug tot de beginpositie door je omhoog te drukken vanuit je ene been.
- Herhaal deze oefening dagelijks een aantal keren.

Ook de volgende oefening is effectief wanneer je de balans wilt vergroten. Ook worden je enkelspieren hierdoor sterker.

- Sta rechtop en til een been op.
- Houd je ergens aan vast.
- Leun een klein beetje naar voren.
- Kruis je been voorlangs het been dat op de grond staat.
- Daarna beweeg je dit been schuin naar achteren.
- Het been dat de beweging maakt, moet heel ontspannen blijven.
- Let op een rechte rug.
- Afwisselen van been.
- Regelmatig herhalen.

Blessure aan het kniegewricht

Een kwetsuur aan de knie komt meestal door een ongecontroleerde beweging. Er kan sprake zijn van een val of van een onverwachtse botsing met een medespeler. Wanneer de banden beschadigd zijn, geneest dit niet vanzelf. Soms is een operatie noodzakelijk. Het is goed om dit door een arts te laten beoordelen of om even langs te gaan bij de Fysiotherapeut.

Het beste is uiteraard om knieblessures te voorkomen. Goed schoeisel is hierbij van belang, maar ook bepaalde oefeningen kunnen het kniegewricht sterker maken. Bijvoorbeeld de volgende:

- Ga staan met de knieën licht gebogen. Je gewicht op de bal van je voet. Je richt je ogen naar het plafond, je rug is recht en dan spring je omhoog.
- Ga staan met je voeten tegen elkaar. De armen steek je voor je uit en de knieën zijn gebogen. Nu verplaats je je gewicht naar je rechterbeen en je zet met links een stap naar achteren. Dan ga je weer terug naar de startpositie. Herhalen met het andere been.

Reacties (0) Trackbacks (0)

Onze excuses, het reactie formulieren is op dit moment uitgeschakeld

Trackbacks zijn uitgeschakeld.

Login